الگوریتم تازگی محتوا چیست؟ + تاثیر Freshness در سئو
همانطور که میدانید هر سایتی که بخواهد از طریق موتور جستجو گوگل دیده شود، ملزم به یادگیری و رعایت الگوریتمهای رتبهبندی گوگل است. بعضی از مردم ترجیح میدهند برخی از الگوریتمهای سادهتر گوگل را انتخاب و فقط آنها را، رعایت کنند؛ ولی این کار مانند تکمیلکردن یک پازل، بدون داشتن تمام قطعات است!
روزانه حجم بسیار زیادی از محتوا در بستر وب تولید و عرضه میشود؛ به همین علت کاربران همواره به دنبال جدیدترین محتواها هستند، بهخصوص زمانی که به دنبال یک خبر دستاول باشند! الگوریتم تازگی محتوا (Freshness) نیز با همین هدف طراحی و در نوامبر ۲۰۱۱، معرفی شد. رونمایی از این الگوریتم جدید گوگل، خیلی زود مانند یک بمب صدا کرد و تا ۳۵ درصد از نتایج جستجو را تغییر داد.
الگوریتم فرشنس، این امکان را برای کاربران فضای وب فراهم میکند تا محتواهایی مفیدتر و جدیدتر را از بین میلیونها محتوای دیگر پیدا کنند. در ادامه برای آشنایی کامل با الگوریتم محتوای تازهتر، با سایت نوین رنک همراه باشید.
الگوریتم تازگی محتوا گوگل چیست؟
الگوریتم تازگی محتوا، یکی از الگوریتمهای گوگل برای سئو است که بهتازگی محتوا توجه میکند. این الگوریتم برای یافتن محتواهای تازهتر علاوه بر جستجو سایتها، تمام شبکههای اجتماعی را نیز، جستجو میکند؛ بنابراین اگر به دنبال بالابردن رنک پیج اینستاگرام خود هستید، از تازگی محتوای صفحه خود غافل نشوید!
شما میتوانید با بهروزرسانی محتواهای فعلی سایت خود از طریق افزودن یک فیلم یا تصویر تکمیلی و … موردتوجه الگوریتم محتوا تازه قرار بگیرید.
برای درک بهتر هدف الگوریتم تازگی محتوا، به مثال زیر توجه کنید
با جستجو عبارت \” نتیجه بازی استقلال و پرسپولیس \” کاربر نیاز به جدیدترین خبر در این حوزه دارد؛ به همین علت موتور جستجو باید بتواند نتیجه درستی که پاسخگوی نیاز کاربران باشد را پیدا و نمایش دهد.
حال این سؤال مطرح است که آیا هر محتوای جدیدی،
لزوماً مورد توجه آپدیت الگوریتم گوگل، قرار میگیرد؟
پاسخ کوتاه است؛ خیر! الگوریتم فرشنس، به بازخورد کاربران (Search Queries)، نسبت به تازه بودن محتوای شما توجه میکند.
Search Queries یا بهاختصار QDF، بیان میکند که هراندازه که سرچ یک عبارت در بین کاربران بیشتر باشد؛ اهمیت بهروز بودن و تازگی محتوای مرتبط به آن نیز بیشتر است.
برای مثال:
روزانه میزان زیادی سرچ عبارت \”قیمت دلار\”، انجام میشود؛ بنابراین گوگل برای نمایشدادن دقیقترین قیمت لحظهای، سایتهایی که بهتازگی خود را بهروز کردهاند را، اولویت نمایش قرار میدهد. این مورد برای محتواهایی مانند زندگینامه شکسپیر و … از اهمیت کمتری برخوردار است.
فاکتورهای سنجش گوگل از میزان تازگی محتوا، چیست؟
برای اینکه بتوانید از فرصت الگوریتم محتوای تازه گوگل، برای رشد آمار وبسایتتان استفاده کنید؛ باید ابتدا بهدرستی، معیارهای سنجش رباتهای جستجوگر برای تشخیص محتوا تازه را بشناسید. بر اساس گزارش MOZ،
مهمترین معیارهای امتیازدهی بهتازگی محتوا توسط گوگل،
- اولین زمانی که صفحه شما توسط گوگل، ایندکس شده است.
- میزان تغییرات اعمال شده در صفحه، پس از بهروزرسانی یعنی تغییرات بزرگ مساوی است با تازگی بیشتر
- تعداد تغییرات در صفحه اصلی یعنی هر چه تعداد تغییر در صفحه اصلی بیشتر باشد، باعث تازگی بیشتر محتوا، مانند جدید شدن برچسب زمان و … میشود.
- میزان نرخ تغییر صفحه به معنای ویرایش منظم محتواهای سایت
- تعداد ساخت صفحات جدید (الگوریتم تازگی محتوا، سایتهایی که صفحات جدید بیشتری تولید کنند را بیشتر دوست دارد.)
- دریافت بکلینک، از سایتهایی که رتبه تازگی محتوای خوبی دارند.
آموزش استفاده از الگوریتم تازگی محتوا، برای سئو سایت:

برای سئو سایت مطابق الگوریتم Freshness، تنها کافی است تا علاوه بر رعایت اصول ابتدایی سئو، نکاتی که در ادامه بیان میکنیم را رعایت کنید:
√ برای تولید محتوا، اولین باشید
اگر در حوزههای ورزش، موسیقی، اخبار داغ روز و … فعالیت میکنید؛ باید همواره برای تولید و انتشار جدیدترین محتواها، در تکاپو باشید.
√ بهروزرسانی محتوا را جدی بگیرید
از بهترین روشهایی که میتوانید امتیاز تازگی محتوا گوگل را دریافت کنید؛ بهروزرسانی محتواهای فعلی سایت است. در هر بار بهروزرسانی حتماً سعی در ارائه جدیدترین اخبار، آموزشها، اضافهکردن یک ارزشافزوده مانند فیلم و … داشته باشید.
√ محتواهای باارزش قبلی را رها نکنید
اگر در سایتتان یک محتوا با نرخ بازدید و کلیک خوبی دارید، آن را به حال خود رها نکنید! هرچند وقت یکبار محتواهای باارزش سایت را با بهروزرسانی، تقویت کنید.
√ تاریخ انتشار را حذف نکنید
برای گوگل نمایش تاریخ انتشار یک محتوا اهمیت بالایی دارد؛ بنابراین هرگز با حذف نمایش تاریخ منتشرشدن محتوا، این امتیاز را از خود نگیرید. بهعلاوه بسیاری از کاربران، به دنبال مطالعه محتواهایی هستند که اخیراً منتشر یا بهروزرسانی شده باشد.
√ قدرت شبکههای اجتماعی را دستکم نگیرید
جالب است بدانید که یکی از حساسیتهای الگوریتم تازگی محتوا، سیگنالهایی شبکه اجتماعی سایت شماست! در نتیجه محتواهایی که در سایت انتشار میدهید، در شبکه اجتماعی خود نیز، لینکدهی کنید.
بهروزرسانی محتوا اصولی (آپدیت محتوا) چگونه انجام میشود؟
در مطالب بالا همواره به اهمیت بهروزرسانی محتوا برای الگوریتم فرشنس، اشاره کردیم. در ادامه به آموزش نحوه آپدیت محتوا اصولی خواهیم پرداخت.
√ گزارشهای ابزارهای گوگل را تحلیل و بررسی کنید
گاهی ممکن است برخی از کلمات کلیدی مطالب سایت، ترافیک مناسبی دریافت نکنند؛ در این شرایط باید یک محتوای جدید با کلمات کلیدی مناسب تولید و منتشر نمایید.
√ تنوع محتوایی را رعایت کنید
زمانی که از محتوا سایت صحبت میکنیم، منظور ما فقط مقاله نیست! شما باید از تمام انواع محتوا اعم از تصویر، فیلم، پادکست و … در سایت استفاده کنید؛ پس اگر قصد بهروز کردن یک مقاله را دارید، استفاده از تنوع محتوایی را در اولویت کارتان قرار دهید.
√ کاربران را به یک واکنش تشویق کنید
یکی دیگر از حساسیتهای الگوریتم محتوای تازه، توجه به بازخوردی است که شما از مخاطب دریافت میکنید؛ زیرا مخاطبین تنها به موضوعاتی که جذابیت دارند یا تاریخ انقضا آنها نرسیده، واکنش نشان میدهند.
√ محتواهای جدید و منحصربهفرد تولید کنید
شما میتوانید یک یا چند موضوع در حوزه فعالیت سایتتان را با یکدیگر ترکیب کرده، و یک محتوای باکیفیت و جدید برای مخاطبین خود خلق کنید. بدون شک این یکی از بهترین روشهای تولید محتوا سئو شده برای سایت است.
جمعبندی:
در این مطلب از سایت نوین رنک، با صفر تا صد الگوریتم تازگی محتوا گوگل، آشنا شدیم. هدف این الگوریتم، ارائه اطلاعات مناسب و جدید به کاربرانش است. درصورتیکه شما همواره به نیاز کاربران به ارائه جدیدترین اطلاعات توجه کنید، سایت شما بهسادگی در لیست نتایج برتر گوگل، نمایش داده خواهد شد.
درصورتیکه تمایل به سئو سایت خود با روشهای اصولی دارید؛ برای اطلاع از نحوه همکاری در حوزه تولید محتوا و سئو سایت با نوین به بخص خدمات سئو نوین رنک مراجعه نمایید.
سؤالات خود، درباره مقاله الگوریتم تازگی محتوا چیست؟ + تاثیر Freshness در سئو را در بخش نظرات از کارشناسان ما بپرسید.