امروز میخواهیم بدانیم تاریخچه سئو چیست و تغییرات آن از گذشته تا به الان چگونه بوده است؟ هنگامی که صحبت از سئو به میان میآید این کلمه در کنار موتور جستجوی گوگل قرار میگیرد.
در سال 1993، Excite که یک پورتال خدمات آنلاین بود انقلابی را در طبقه بندی اطلاعات بوجود آورد و سپس در سال 1994 Yahoo و Alta و دیگر موتورهای جستجو وارد صحنه شدند، بر اساس این شواهد موجود، بیشینه سئو به سال 1997 برمیگردد.
گرفتن رتبههای بالا در موتورهای جستجو در سال 1997 اصطلاحی تازه بود که در آن زمان دایرکتوری یا ورودی مستقیم نیز بسیار قابل اجرا و رایج بود، در این سالها بود که گوگل متولد شد و گوگل فرصتی را در اختیار داشت که دیگر موتورهای جستجو از آن محروم بودند.
رفته رفته این غول بزرگ، بروزرسانیهایی را در خود انجام داد که انقلابی بزرگ به پا کرد و توانست رقیب جدی خود که یاهو بود را کنار بزند، از آن زمان تا به الان، صدها تغییر الگوریتم ایجاد شده است و سئو به سرعت تکامل یافته است و بازاریابان را مجبور به کشف استراتژیهای جایگزین کرده است.
سئو چیست و چه کسی برای اولین بار آن را معرفی کرد؟
سئو مخفف عبارت Serach Engine Optimization است که به عنوان بهینه سازی موتور جستجو شناخته میشود، سئو مجموعهای از پارامترها بوده که در نهایت منجر به افزایش اعتبار و درست وب سایتها برای موتورهای جستجو خواهد شد.
دو احتمال در روند پیدایش سئو وجود دارد؛ اولین احتمال به سال 1991 برمیگردد که سئو پس از روی کار آمدن اولین وب سایت به گوش رسیده است، دومین احتمال هم پس از راهاندازی اولین موتور جستجو در سطح وب است که باز هم سئو روی کار آمد.
برای اولین بار در دنیا جان اودت بود که از اصطلاح سئو استفاده کرد، در تاریخ 15 فوریه سال 1997 بود که از این اصطلاح به عنوان بهینه سازی موتورهای جستجو استفاده کرد، در آن زمان داشتن رتبه خوب و بالا برای وب سایتها از دید موتورهای جستجوگر، یک عبارت تازه و عجیب بود.
در اواخر سال 1990 میلادی کم کم کسب و کارهای اینترنتی به میان آمدند، در آن زمان کسی چیزی درباره موتورهای جستجو نمیدانست و کم کم با آزمون و خطا شروع به استفاده از آنها کردند.
در ابتدا سئو به صورت one-page استفاده میشد و در این راستا HTML Tag ها بسیار مورد استفاده قرار میگرفتند تا معیاری برای اعتبار وبسایتها باشند، علاوه بر این از لینکهای داخلی و خارجی در محتوا استفاده میشد تا بر رتبه و امتیاز یک وب سایت بیفزاید.
آن دوره از تاریخچه سئو برای اینکه بتواند کسی از سئو به درستی استفاده کند کافی بود کلمه کلیدی را به خوبی در متاتکها و صفحات وب تکرار میکرد، به عنوان مثال وقتی کسی میخواست از صفحه وب سایتی که ۵۰ بار از کلمه کلیدی استفاده کرده بود جلو بزنید، شما باید از کلمه کلیدی خود ۱۰۰ بار استفاده میکردید این کار واقعاً خندهدار بود.
اتفاقات مهم تاریخچه سئو در دهه 1990
سئو در سال 1994 چگونه بود؟
یاهو در ابتدا یک فهرست دایرکتوری اینترنتی از وب سایتهای جالب بود که توسط دیوید فیلو و جری وانگ از دانشجویان استنفورد تاسیس شد، وب سایتها برای ایندکس شدن و قرار گرفتن در یاهو، باید به صورت دستی صفحات خود را در آن ثبت میکردند! دقیقاً کاری که در ویکی پدیا انجام میشود. پس از یاهو، موتور جستجویی مثل Lycos شکل گرفت اما به اندازه این وب سایت محبوب نبود.
اتفاقات مهم تاریخچه سئو در سال 1996 میلادی
در این سال یک موتور جستجوی جدید به نام Backrub راه اندازی شد که برای اولین بار توسط پیج و برین از دانشجویان دانشگاه استنفورد راه اندازی شده بود، این موتور جستجو به گونهای تنظیم شده بود که سایتها را بر اساس ارتباط لینکهای داخلی و محبوبیت آنها رتبهبندی میکرد، جالب اینجاست که بعدها آن تبدیل به گوگل شد، بعد از آن موتور جستجوی Hotbot شروع به کار کرد.
سئو در سال 1997 میلادی
در این سال از تاریخچه سئو، موتور جستجوی Watch توسط دنی سالیوان راه اندازی شد، با شروع کار این موتور جستجو درباره اخبار مختلفی مثل نحوه رتبهبندی بهتر وب سایت، نکاتی درباره جستجو در بین وب سایتها و انواع موتورهای جستجو وجود داشت، جالب اینجاست که در همان سال Ask Jeeves نیز به عنوان یک موتور جستجو مانند یاهو به وجود آمد که چندان محبوب نبود.
بررسی وقایع پیش آمده بر سئو در سال 1998 میلادی
در این سال هم موتور جستجوی Goto.com به وجود آمد که با لینکهای اسپانسری ثبت لینکهای پولی کار میکرد، تبلیغ کنندگان نیز برای اینکه این موتور جستجو در نشان دادن بهتر نتایج کار کند روی آن مزایده گذاشتند، پس DMOZ به عنوان محبوبترین موتور جستجو برای افراد سئوکار شناخته شد تا بتواند سایتهای خود را در آن ثبت کنند.
در سال 1999 چه اتفاقی برای SEO افتاد؟
برای اولین بار کنفرانسی برای استراتژی موتورهای جستجو برگزار شد اما این پایان ماجرای سئو نبود و قرار است تاریخچه سئو از نو جان بگیرد، در ادامه گوگل نیز وارد میدان خواهد شد.
گوگل و انقلاب آن در حیطه سئو
در سال 2000 میلادی از تاریخچه سئو، بدترین اتفاقات برای یاهو به وجود آمد و به عبارتی خود با دستان خود چاه نابودیاش را کند، در این سال این شرکت بدترین استراتژی ممکن در تاریخ پیدایش خود را پیاده کرد و با گوگل قدرتمند همکاری کرد، در آن زمان یاهو برای قطع ارتباط خود با inktomi به سراغ گوگل رفت اما از آینده سیاه خود هیچ خبر نداشت.
انموقع هر سرچی که در یاهو انجام میشد، واترمارک گوگل روی آن پیدا میشد؛ یعنی در یک گوشه نوشته بود که این سرچ توسط گوگل قدرت گرفته است، این موضوع باعث شد تا گوگل کم کم معروف شود و روزهای درخشانی به چشم ببیند و یاهو به فراموشی میپیوست.
از تاریخچه سئو، گوگل با یک حرکت انقلابی، تمام باورهای مردم درباره سئو و رتبهبندی را به هم زد! گوگل کاری کرد که الگوریتم اشتباه سئو سر جای خودش بنشیند و رباتها و خزندههای خود را به زمین رقابت آورد، در آن زمان وب سایتها بر اساس نوع دامنه، کلمات کلیدی، محتوای درست شده و لینکهای مختلف سازماندهی میشدند.
اما گوگل و رباتهای آن استراتژی جالبی را روی کار آوردند
اگر مردم درباره شما حرف میزنند و به دنبال وب سایت شما میگردند، باید مهم باشید.
این چیزی بود که گوگل برای خزندههای خود تعریف کرده بود، پس از اینها گوگل فاکتورهای مختلف وان پیج و آف پیج سئو را بیان کرد و توانست لینک دهی را ارزش گذاری کند؛ این کارها باعث شدند تا بهترین نتیجه گرفته شود اما دست گوگل از واقعه کوتاه شد آن هم به دست کسانی که از الگوریتمهای گوگل سوء استفاده کردند.
این کار توسط افراد سودجو که معمولاً سئوکارها بودند انجام میشد به این صورت که لینکها را بسیار با ارزش نشان دادند و برای به دست آوردن تعداد لینکهای بالا، بازاریابیهای مختلفی را انجام دادند، این کار باعث افزایش خرید لینکها و همچنین افزایش بازاریابی در زمینه فروش لینک و دریافت لینک بود، اما گوگل هم بیکار ننشست و رفته رفته مشکل را حل کرد.
در این سال از تاریخچه سئو گوگل از نوار ابزار جدید خود برای نشان دادن رتبه وب سایت با امتیاز ۱ تا ۱۰ رونمایی کرد، این توله بار در اکسپلور خود داشت و خود باعث بیشتر شدن تبادل لینکها شد.
در آن رتبهبندی وب سایتها بر اساس قدرت دامنه هم انجام میشد، علاوه بر این، گوگل خود شروع به پذیرفتن AdWords کرد تا بتواند از نشان دادن وب سایتها در صفحه اول پولی به دست بیاورد، پس از آن هم الگوریتمهای گوگل دائماً تغییر کردند که هم اکنون شاهد این سختگیریها از جانب رباتهای گوگل هستیم.
تاریخچه سئو از سال 2003 تا 2023
با تسلط گوگل بر بازار جستجو، سئو بیشتر بر تجربه کاربر و هوش مصنوعی متمرکز شد، تجربه کاربری به یک عامل کلیدی در سئو تبدیل شد، زیرا گوگل شروع به پاداش دادن به وبسایتهایی کرد که تجربهای سریع، ایمن و با کاربری آسان را برای کاربران فراهم میکردند.
هوش مصنوعی به یک محرک کلیدی در سئو تبدیل شد، زیرا گوگل شروع به استفاده از تکنیکهای پیشرفته یادگیری ماشینی و پردازش زبان طبیعی برای درک و ارائه نتایج بهتر برای کاربران کرد.
گوگل همچنین چندین ابزار و خدمات را معرفی کرد که به سئوکاران و مدیران وبسایتها کمک کرد تا وبسایتهای خود را برای تجربه کاربری و هوش مصنوعی بهینه کنند. برخی از این ابزارها و خدمات عبارت بودند از
Google HTTPS Migration Guide (2016)، Google Optimize (2016)، Google Data Studio (2016)، Google Lighthouse (2017) و Google BERT (2019).
گوگل همچنین چندین بهروزرسانی الگوریتم را راهاندازی کرد که با هدف بهبود کیفیت و ارتباط نتایج خود برای تجربه کاربر و هوش مصنوعی، مانند
Possum (2016)، Fred (2017)، Medic (2018)، Core Web Vitals (2020-2021)، بهروزرسانیهای بررسی محصول (2021-2023)، بهروزرسانیهای محتوای مفید (2022)، بهروزرسانیهای هرزنامه (2022-2023)، و بهروزرسانیهای اصلی (2019-2023).
الگوریتمهای گوگل مرتبط با سئو
گوگل با الگوریتمهای خود نشان داد رباتها و خزندههایش به چه چیزهایی حساس هستند، هر وب سایتی با هر فعالیتی اگر به سمت این معیارها قدم بردارد به راحتی رشد میکند و هر وب سایتی که خلاف این الگوریتمها عمل کند به شدت افت میکند.
در ادامه این الگوریتمها را به ترتیب بررسی میکنیم
• الگوریتم پاندا گوگل
پاندا به عنوان اولین و مهمترین الگوریتم گوگل شناخته میشود و در سال 2011 بود که راه اندازی شد و کار آن پایین آوردن رتبه سایتهایی بود که محتوای غیر مفید تولید میکنند، بهترین راه برای فرار از این الگوریتم، تولید محتوای یونیک و باکیفیت است.
• الگوریتم پنگوئن گوگل
الگوریتم پنگوئن در سال 2012 معرفی شد، برای جلوگیری از سو استفاده برخی افراد از امتیاز لینکها برای وب سایت ساخته شد، گوگل خیلی راحت تشخیص میدهد که لینک دهی به وب سایتهای مختلف چگونه انجام شده است، این کار باعث میشود تا آنهایی که اقدام به خرید بک لینک کردهاند جریمه شوند.
• الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل
مرغ مگسخوار در سال 2013 معرفی شد که برای اولین بار گوگل از سرچهای صوتی استفاده کرد، این الگوریتم باعث بیشتر شدن دقت نتایج گوگل میشود، به این صورت که ابتدا یک عنوان به این الگوریتم وارد میشود و سپس هر عنوان مرتبط با آن یک نتیجه خواهد داد، برای مثال اگر شما بهترین سئوکار کرج را سرچ کنید، انواع سایتها در محدوده کرج و تهران نمایش داده خواهند شد.
• الگوریتم رنک برین گوگل
در سال 2015 الگوریتم رنک برین گوگل معرفی شد که این الگوریتم با استفاده از machine learning، خزندهها را وارد وب سایتهایی میکند و معانی کلماتی که برایش نامفهوم هستند را حدس میزند.
علاوه بر این میتواند کلمات مشابه را نیز پیدا کند و تشخیص کپی بودن محتوا را بفهمد. هیچ راه فراری وجود ندارد، مگر اینکه یک محتوا 100 درصد یونیک و غیر کپی باشد.
• الگوریتم رقص گوگل از جدیدترینها
یکی از جدیدترین الگوریتمهای گوگل، الگوریتم رقص گوگل است که میتواند رتبه وب سایتها را جابجا کند، گوگل عمداً رتبهها را مدام جابجا میکند تا ببیند کدام میتواند رتبه بهتری را بگیرد، علاوه بر اینها برای ایجاد صفحات جدید از همین الگوریتم استفاده میشود.
کلام آخر
سئو در سال 1997 آغاز شد، زمانی که اولین استفاده ثبت شده از SEO یا بهینه سازی موتورهای جستجو در اینترنت با ظهور اولین موتورهای جستجوی وب و وب سایتها مورد استفاده قرار گرفت، اگرچه اصطلاح \”SEO\” هنوز مورد استفاده قرار نگرفته است، اما به طور رسمی در اوایل دهه 1990 با ظهور اولین موتورهای جستجوی وب و وب سایت ها شروع شد.
سئو از آن زمان از یک مفهوم ساده به یک زمینه پیچیده و پویا در طول سالیان متاثر از عوامل مختلفی مانند فناوری، رفتار کاربر، روند بازار و غیره تبدیل شده است.
نظر خودتون رو از بخش نظرات در خصوص مقاله تاریخچه سئو چیست و تغییرات آن از گذشته تا به الان با ما در میان بگذارید؟ راستی فرایند سئو چقدر برای شما جذاب است؟