در دنیای کسبوکارهای اینترنتی، رقبا همواره به دنبال جذب مشتریان یکدیگر هستند و هر کسبوکاری ممکن است بیشمار رقیب داشته باشد. برای اینکه بتوانید مشتریان فعلی خود را حفظ و مشتریان جدیدی نیز جذب کنید لزوماً بهترین بودن در حرفهتان، کافی نیست! شما باید بتوانید کلمات کلیدی که مشتریان را به سمت شما هدایت میکنید یافته و بهصورت اصولی در وبسایتتان، استفاده نمایید.
حال این سؤال مطرح است که چگونه کلمات کلیدی مناسب را انتخاب کنیم؟ در این مطلب از سایت نوین رنک، به معرفی بهترین روشهای تحقیق کلمه کلیدی خواهیم پرداخت.
کلمه کلیدی چیست؟
به عبارات یا کلماتی که کاربران بستر وب، با سرچ آن در موتور جستجوگر، به سایت شما هدایت میشوند، کلمه کلیدی میگویند. این کلمات کلیدی باید حتماً با موضوع وبسایت و محتوا و محصولات آن، همخوانی داشته باشند.
مهمترین معیارها برای یافتن کلمات کلیدی کدام است؟
برای جذب بازدیدکنندههای زیادی در طول یک ماه یا حتی یک هفته را به کسبوکارتان جذب کنید؛ باید بتوانید مناسبترین عبارات کلیدی را انتخاب کنید. شاید یافتن و استفاده از پرسرچترین کلمههای کلیدی و درنتیجه جزو اولین نتایج جستجو بودن، در ظاهر امری ساده به نظر آید؛ ولی در عمل خیلی هم آسان نخواهد بود؛ زیرا سایر رقبای شما هم از همان کلمات کلیدی استفاده خواهند کرد.
دانستن اینکه چه نوع کلمات کلیدی، به چه تعداد و در کدام قسمتهای متن باید استفاده شود، میتواند احتمال موفقیت شما را افزایش دهد؛ اما روشهای پیداکردن کلمات کلیدی مناسب، برای سئو وبسایت، چیست؟ در ادامه بیشتر دراینرابطه توضیح خواهیم داد.
از پیشنهادهای گوگل کمک بگیرید!
هنگامی که در موتور جستجو گوگل، اولین کلمات یک جمله را تایپ میکنید؛ موتور جستجوگر، سرچهای مشابه سایر کاربرانی که آن عبارت را قبلاً جستجو کردهاند را رصد کرده و به شما پیشنهاد میدهد. این قابلیت علاوه بر اینکه به شما کمک میکند تا سریعتر به بهترین نتیجه برسید، به یافت بهترین کلمات کلیدی فارسی به کارشناس سئو کمک میکند.
سایر عبارات سرچ شده در گوگل:
حتماً تابهحال هنگام جستجو در گوگل، در قسمت فیلد پایین صفحه با پیشنهاداتی برای سرچ روبهرو شدهاید؛ این پیشنهادهای بر اساس عباراتی است که سایر کاربران برای دستیابی به محتوای مشابه نیاز شما، جستجو کردهاند. در واقع کارشناس سئو با رصد این پیشنهادها میتواند، دقیقتر آن چیزی را که مخاطبین هدف، جستجو میکنند، پیدا و استفاده کند.
استفاده از ابزار KWfinder:
سایت KEfinder، یک سایت بررسی کلمات کلیدی کاربردی و مهم برای تحقیق کلمات کلیدی است. کاربران برای استفاده از خدمات کامل این وبسایت، باید حتماً اکانت از طریق پرداخت ارزی، بخرند؛ البته برخی خدمات ابتدایی KWfinder، بهصورت محدود برای هر ایمیل جدید رایگان است.
ابزار کاربردی کیورد پلنر (keyword Planner):
یکی از ابزار قدرتمند سرویس گوگلادز، کیورد پلنر است که بهمنظور یافتن کلمات کلیدی سایت رقیب، مورداستفاده قرار میگیرد. برای دستیابی به اطلاعات دقیقتر، باید یک کمپین فعال در گوگلادز، داشته باشید؛ ولی هیچ محدودیتی برای تعداد دفعات سرچ کلمه کلیدی، نخواهید داشت.
ابزار Keyword Explorer سایت MOZ:
برای بررسی کلمات کلیدی در گوگل، استفاده از ابزار کیورد اکسپلور سایت MOZ، بسیار کاربردی است. برای این منظور تنها کافی است کلمه کلیدی موردنظرتان را در سایت MOZ، جستجو کنید؛ سپس میزان سختی عبارت کلیدی، سایر عبارات کلیدی مرتبط، دامنه سایر سایتهای رقیب و تخمین CTR را، دریافت نمایید.
همچنین در نوین رنک بخوانید: برای کسب درآمد از سایت، چقدر باید وقت بگذاریم؟
دسترسی به اطلاعات با Keywordtool.io
برای مشاهده رتبه کلمه کلیدی در گوگل، ابزار Keywordtool.io از معتبرترین ابزار قابلاستفاده برای سئو سایت، است. نکته مهم برای استفاده از این سایت، این است که حتماً باید اکانت خریداری کرده باشید تا بتوانید اطلاعات کامل و جزئیات آن را دریافت کنید.
استفاده از گوگلترندز:
یکی دیگر از کاملترین ابزار سئو گوگل، گوگلترندز (Google Trends)، که میتواند کلمههای کلیدی متفاوت را با هم مقایسه کند. در گوگلترندز، میزان جستجو کلمههای کلیدی در زمانهای مختلف و کشورهای متفاوت، مشخص میشود.
وبسایت :Ahrefs
برای انجام سئو اصولی، میتوانید با استفاده از امکانات سایت Ahrefs، پرسرچترین کلمات گوگل را استخراج کنید. سایت Ahrefs، با کمک ابزار کیورد اکسپلور تول، تعداد سرچ کلمات در گوگل را به شما نمایش میدهد.
برای استفاده از امکانات این وبسایت باید حتماً اکانت خریداری کنید. در نهایت برای هر عبارت کلیدی، میزان سختی عبارت کلیدی، تعداد سرچ کلمه کلیدی در گوگل، میزان درآمد از هر کلیک، سایر کلمات کلیدی مرتبط و … را به شما نمایش خواهد داد.
ابزار Semrush:
اگر به دنبال یک ابزار جامع سئو، برای بررسی دامنهها، ساخت لینک، مشاهده وضعیت بکلینکها، مشاهده میزان ترافیک کلمه کلیدی، تعداد جستجو در کشور انتخاب شده، سختی کلمه کلیدی، هزینه تبلیغات گوگلادز و … هستید، Semrush، بهترین انتخاب برای شماست!
این سایت تحقیق کلمه کلیدی، امکان استفاده رایگان برای ۱۰ عبارت را در اختیار کاربران تازهوارد خود، میگذارد؛ ولی برای استفاده بیشتر باید حتماً اکانت خریداری کنید.
جمعبندی:
در این مطلب از نوین رنک، با برخی از رایجترین روشهای تحقیق کلمه کلیدی، آشنا شدیم. بعضی از این روشها بهصورت تیتروار، عبارت است از:
- یافتن کلمه کلیدی از طریق پیشنهادهای اولیه گوگل
- یافتن کلمه کلیدی از طریق سرچهای سایر کاربران
- استفاده از ابزار سئو KWfinder
- استفاده از نرمافزار سئو گوگل کیورد پلنر
- استفاده از قابلیتهای سایت MOZ (ابزار keyword Explorer)
- استفاده از سایت io
- استفاده از قابلیتهای گوگلترندز
- استفاده از وبسایت سئو Ahrefs
- استفاده از ابزار کامل سئو Semrush
شما تاکنون از کدام یک از روشهای پیشنهاد شده استفاده کردهاید؟
سؤالات خود را در بخش کامنتها از کارشناسان، نوین رنک، بپرسید.